Star Irani

نجم الدین

Star Irani

نجم الدین

آموزش 41 ترفند شعبده بازی

مطلب مهمـی که باید به خاطــر بسپارید این است که موفقیت یک بازی شعبــده و یا تردستی بستگی به نحـوه ارائه آن دارد. غالباً ساده ترین شعبده ها را می توان به لطف ارائه ای مناسب به گونه ای جلوه داد که در حـد یک معجزه خودنمایی کند. پس باید یاد بگیرید که هر بازی را به نحوی مطلوب و پر کشش ارائه دهید. اگر شما مطالب را خوب درک کنید و خوب به اجــرا بگذاریـد، شایــد روزی در زمره شعبـده بازان ماهـر در آییـد و در جمـع دوستانتان بدرخشیـد. یادتان باشد، بهتـرین بازی های دنیا اگر با ضعف و ندانم کاری انجـام شوند به بدترین آنها تبدیل خـواهند شد. پس به نکات زیر توجـه کرده و نسبت به آنها دقت کامل داشته باشید:

1. به حد کافی تمرین کنید تا بتوانید به راحتی و سادگی قادر به انجام بازی باشید.

2. در هـر محفل، بیش از یک بار بازی را انجـام ندهیـد تا با کنجکاوی تماشاچیان رازتان فاش نگردد.

3 . برای آن که حضار را شگفت زده کرده باشید، از یاد دادن بازی امتناع ورزید.


4. هنگام نمایش، اعتماد به نفس داشته باشید که برگ برنده هر شعبده باز همین است.

5. حرف بزنید . . . ! یعنی باید به موازات انجام هـر شعبده، با دقت کافی صحبت کنید تا تأثیر مطلوب بر روی ذهن بیننده ایجاد شود. برای این کار، می بایســــت جملاتی که به کار می گیرید به حد کافی جالب و سرگرم کننده باشند.

پیروز باشید !


1ـ پرنده در قفس

یک چوب گرد و باریک را انتخاب کرده و یک تکه مقوا ( کارت ویزیت ) به سر آن بچسبانید. سپس در یک طرف مقوا عکس یک قفس و در طرف دیگر آن تصویر یک پرنده را بکشید. حالا مطابق شکل، چوب را در کف دو دست خود بسرعت بچرخانید. به نظر می رسد که پرنده در داخل قفس قرار گرفته است.

 

 


2 ـ توپ فلزی

روی هر یک از دو انگشت سبابه خود یک انگشتانه فلزی بگذارید. سپس دو انگشت را در یک امتداد و روبروی هم قرار داده، آنها را از فاصله 30 سانتی متری به چشمان خود نزدیک کنید. در فاصله ای معین، یک جسم فلزی بین دو انگشت خود در هوا مشاهده خواهید کرد که شبیه به یک توپ فلزی است.


3ـ جمجه عجیب

انسان همواره دچار خطای دید می شود و گهگاه از این موضوع به عنوان یک تفریح سالم لذت می برد. حالا با دقت به تصویر زیر نگاه کنید . . . چه می بینید؟ یک جمجمه؟ یا دو کودک که در کنار هم نشسته اند !؟


4ـ دست و آتش

توجه ـ این بازی فقط مخصوص سیگاری هاست و کودکان نباید به هیچ عنوان این بازی را اجرا نمایند.

زمانی که دوستان شما در یک اتاق دور هم جمع هستند وارد اتاق شده و بلافاصله آتش سیگار یکی از آنها را با دو انگشت خود بردارید و خاموش کنید .

راز : دور از چشم اطرافیان، دو انگشت شست و سبابه خود را بر روی یک تکه یخ بچسبانید تا انگشتان حالت بی حسی بخود بگیرند؛ سپس انگشتان خــود را با دستمال خشک کرده و بلافاصله به میان جمع بیایید. پیش از آنکه بی حسی انگشتانتان از بین برود آتش سیگار یکی از دوستان را با همان دو انگشت از سیگار جـــدا ساخته و آتش را در بین انگشتان خــود خاموش و پودر نمایید . اگر این نمایش را با تمرینات کافی و به موقع انجام دهید، هم به انگشتانتان آسیبی نمی رسد و هم موجب تعجب و تشویق قـرار خواهید گرفت.


5ـ تله پاتی با سکه

چند نفر از دوستان خود را دور یک میز بنشانید و چهار سکه هم شکل را در چهار گوشه یک کلاه قرار دهید .

سپس به یکی از حضار بگویید که در غیاب شما یکی از سکه ها را برداشته و تاریخ آنرا به خاطر بسپارد. سپس به دست سایر دوستان بدهد تا آنها نیز تاریخ سکه را تماشا کنند و در کلاه بگذارند. پس از چند لحظه سکه مورد نظر را حدس می زنید.

راز : با پشت دست سکه ها را لمس کرده و هرکدام را که گرمتر بود به عنوان سکه انتخابی معرفی کنید.


6ـ بازی با عدد هشت

از دوست خود بخواهید که هشت بار عدد 8 را طوری کنار هم قرار دهد که حاصل جمع آن مساوی با عدد 1000 شود.

راز : 1000=888+88+8+8+8


7ـ تاریخ تولد

می خواهم با استفاده از سال تولد شما، نوعی بازی با اعداد را به نمایش بگذارم. در واقع با انجام چند عمل ریاضی بر روی سال تولد شما کاری می کنم که همیشه و برای همه افراد، نتیجه به دست آمده برابر با عدد 4 باشد.

  • ابتدا تاریخ تولد خود را برعکس کنید ( برای مثال اگر تاریخ تولد شما 1334باشد، برعکس آن مساوی است با 4331 ).

  • عدد کوچکتر را از عدد بزرگتر کم کنید: ( 2997=1334-4331 )

  • عدد 5 را از حاصل کم کنید: ( 2992=5-2997 )

  • اعداد حاصل را با هم جمع کنید: ( 22=2+9+9+2 )

  • باز هم اعداد حاصل را با هم جمع کنید: ( 4=2+2 )

همانگونه که در بالا اشاره شد جواب، همیشه عدد 4 است.


8ـ انرژی ذهن

با نگاه نافذ خود ساعت مچی تماشاگران را در کف دست خودشان از حرکت باز نگاه دارید بطوری که عقربه ثانیه شمار حرکت نکند! حتی می توانید یک چوب کبریت را در کف دست تماشاچی به حرکت وادارید!!!

راز: یک آهن ربای قوی و بزرگ به اندازه یک قوطی کبریت را در زیر آستین پیراهن یا کت خود ( درست در محل بستن ساعت مچی ) به وسیله کش محکم ببندید. در هنگام اجرا، آن دست تماشاچی را که حامل ساعت مچی است در دست خود بگیرید و در میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آهن ربا قرار دهید تا ثانیه شمار از کار بیفتد.

برای به حرکت در آوردن چوب کبریت نیز از قبل یک سوزن نازک را با ظرافت در وسط چوب کبریت پنهان کنید. این امر باعث می شود که چوب کبریت در کف دست تماشاچی به حرکت در آید. نحوه قرار دادن دست تماشاچی در تصاویر به وضوح مشاهده می شود.


9ـ سکه سحر آمیز

شعبده باز در جمع حضار یک لیوان شیشه ای شفاف را روی جلد کتابی که در دست دارد قرار داده و سکه _ ای را درون لیوان می اندازد. سپس با نگاه به سکه فرمان حرکت می دهد و سکه درون لیوان به حرکت در می آید.

ابزار: یک جلد کتاب ـ یک عدد سکه _ یک لیوان شیشه ای ـ مقداری نخ بی رنگ نازک ( نامرئی ) ـ نوار چسب بی رنگ

قبل از اجرا، یک سر نخ را لا به لای صفحات کتاب بچسبانید و سر دیگر آن را به وسیله چسب نواری به بدنه سکه متصل کنید. سکه را روی جلد کتاب بگذارید و آماده نمایش شوید. بعد از اینکه لیوان را به حضار نشان دادید سکه را در داخل لیوان بیندازید و طبق شکل با قرار دادن انگشت شست در پشت نخ، سکه را به حرکت در بیاورید.

با کمی تمرین به راحتی می توانید این بازی جالب را در جمع دوستان به اجرا بگذارید . در ضمن برای اینکه نخ از فاصله نزدیک دیده نشود می توانید جلد کتاب را به شکل خانه های کوچک شطرنجی طراحی نمایید.


10ـ دست سوراخ

یک ورق کاغذ معمولی بردارید و آنرا لوله کنید. یک چشمتان را ببندید، با چشم دیگر داخل لوله را نگاه کنید و در همان حال دست دیگر را در کنار لوله کاغذی ( حدوداً در وسط آن ) قرار دهید. حالا دو چشم خود را باز نگاه دارید. همزمان با یک چشم به داخل لوله و با چشم دیگر به کف دست خود نگاه کنید. در این شرایط کف دست خود را سوراخ می بینید!


11ـ دوست یا فامیل

شعبده باز در یک میهمانی ادعا می کند که من یک به یک دوستان و فامیل های شما را می شناسم و اگر اسم آنها را روی کاغذ بنویسید، تشخیص می دهم که کدام یک دوست و کدام یک فامیل شماست.

آن وقت حاضران را دو دسته می کند و به هر کدام تعدادی کارت و یک مداد می دهد. از دسته اول

می خواهد که هر کس نام و نام خانوادگی یکی از دوستانش را روی کارت بنویســــــد؛ از دسته دوم نیز می خواهد که هر کس نام و نام خانوادگی یکی از فامیل هایش را یادداشت کند. سپس پشت به میهمانان قرار گرفته و از یک نفر می خواهد که کارتها و مدادها را جمع کند. آنها را تحویل می گیرد، چند بار با هم مخلوط میکند و شروع به خواندن می نماید. سرانجام یک به یک مشخص می کند که کدام ها دوست هستند و کدام ها فامیل !

راز: کارتها با هم یکسان هستند ولی مدادها با وجود شباهت ظاهری، دو نوع هستند؛ یعنی درشت نویس و نازک نویس. بنابراین هرچند که با مخلوط کردن کارت ها ذهن حاضران متوجه موضوعات فرعی می شود اما شناختن دوستها و فامیلها از یکدیگر بسیار ساده است .


12ـ شعبده فکری با پرتقال

در یک مهمانی پرتقالی را به اطرافیان نشان دهید و بگویید: « چه کسی می تواند دقیقاً بگوید که این پرتقال چند قاچ دارد »؟

هر کس برای خودش تعداد قاچ های پرتقال را حدس می زند. اما شما با صلابت کامل بگویید:

« من می توانم دقیقاً بگویم هر پرتقالی را که شما انتخاب می کنید، چند قاچ دارد »! و این کار را چندین مرتبه با چند پرتقال به نمایش بگذارید.

راز : برای پی بردن به تعداد قاچ های پرتقال، کافی است با دقت به قسمت کلاهک پرتقال نگاه کنید . . . در این محل دانه های ریزی دور کلاهک به چشم می خورند. این دانه ها مشخص کننده تعداد قاچ های پرتقال است. یعنی اگر روی کلاهک پرتقال 11 دانه ریز وجود داشته باشد پرتقال 11 قاچ دارد ... به همین سادگی !


13ـ نی آهنین

برای اجرای این نمایش به یک بطری نوشابه پلاستیکی خالی و یک عدد نی نوشابه احتیاج دارید.

در جمع دوستان سؤال کنید:« چه کسی بوسیله نی نوشابه می تواند بطری خالی نوشابه را از روی میز بلند کند » ؟ واضح است کسی از عهده آن بر نمی آید و اگر هم تلاش کند، نی خم می شود و بطری به پائین می افتد.

راز : طبق شکل قسمتی از نی را خم کنید ( خم آن باید کمی بیشتر از قطر بدنه نوشابه باشد ). به همان حالت، نی را داخل بطری قرار دهید و سر دیگر نی را گرفته و بطرف بالا بکشید ...

بطری همراه با نی بلند می شود !


14ـ یک توپ یا دو توپ

یک توپ پینگ پنگ در دست شعبده باز تبدیل به دو توپ می شود!

وسایل مورد نیاز : یک توپ سالم و یک نصفه توپ پینگ پنگ. نصفه توپ باید به اندازه ای باشد که وقتی روی توپ سالم قرار می گیرد به نظر یک توپ بیاید(شکل 1).

دستتان را طوری نگه دارید که نیمه توپ بطرف تماشاچیان باشد (شکل2) سپس با کمک انگشت وسط و سبابه توپ را از نیمه توپ جدا کنیــــد (شکل 3 و 4) و در بین دو انگشــت وسط و سبابه نگه دارید (شکل 5). می بایست هنگام اجرای عملیات، دست خود را آرام به بالا و پائین حرکت دهید تا حضار متوجه توپ نصفه نشوند. سپس همین حرکت را برعکس انجام دهید و نیمه توپ را روی توپ بگذارید. می توانید این بازی را چندین بار جلوی تماشاچیان به اجرا بگذارید.


15ـ چوب کبریت مغناطیسی

از دوستان خود بپرسید که آیا قادر هستند یک چوب کبریت سوخته را به سقف اتاق بچسبانند ؟

مسلماً هیچ کدام از عهده چنین کاری بر نمی آیند. حالا یک چوب کبریت را آتش بزنید تا کاملاً بسوزد، بطوریکه سوخته آن سالم باشد؛ سپس سر چوب کبریت سوخته ( محل گوگرد ) را به کمی آب دهان آغشته و به طرف سقف اتاق پرتاب کنید . . . چوب کبریت به سقف می چسبد !

  • چوب کبریت باید کامل بسوزد ولی سالم باقی بماند .

  • بچه ها مواظب باشند و از این نمایش صرف نظر نمایند .

  • برای اینکه کسی به رازتان پی نبرد، یک لحظه برگردید و سر چوب کبریت را با آب دهان آغشته نمایید.

  • برای پرتاب چوب کبریت به طرف سقف اتاق، فاصله و شتاب را هماهنگ کنید.

  • بهتر است قبل از اجرا چندین مرتبه تمرین نمایید تا هنگام نمایش به مشکلی بر نخورید.


16ـ هلال های عجیب

وسایل لازم: دو قطعه مقوا، یکی به رنگ قرمز و دیگری آبی رنگ

این دو مقوا باید مطابق شکل ( هلالی ) بریده شوند و از هر نظر مساوی و منطبق بر یکدیگر باشند. در ابتدا

دو مقوا را مطابق شکل کنار هم قرار دهید، یعنی قرمز در طرف راست و آبی در طرف چپ. حالا به نظر می رسد که آبی بزرگتر از قرمز است.

جای آن دو را عوض کنید. این بار قرمز از آبی بزرگتر به نظر می رسد.

سپس هر دو را بر روی هم منطبق کنید . . . می بینید که هر دو با هم برابر هستند.


17ـ تله پاتی و سینما

تماشاچی از بین پنج قطعه عکس مربوط به هنرپیشگان معروف جهان یکی را انتخاب می کند؛ سپس پنج قطعه عکس را به طور جداگانه در داخل پنچ پاکت ضخیم قرار داده و پاکتها را جا به جا و مخلوط می کند. حالا آنها را به ترتیب روی میز می چیند. شعبده باز به راحتی پاکت محتوی عکس انتخابی را پیدا می کند.

راز: چهار عدد از پاکتها (a,b,c,d) معمولی بوده و قسمت تا خوردگی لبه آنها در سمت چپ پاکت قرار دارد.

اما قسمت تا خوردگی لبه پاکت پنجم (e) در سمت راست است. با این وجود از نظر ظاهری هر پنج پاکت شبیه و یک اندازه است. هنگامی که تماشاچی یکی از عکسها را انتخاب کرد، شعبده باز ( ظاهرا ً) به طور اتفاقی و کاملاً طبیعی پاکت « e » را به او می دهد و درخواست می کند که عکس انتخابی اش را داخل پاکت بگذارد. حالا بقیه عکسها را نیز یکی یکی در چهار پاکت بعدی قرار داده و در هر پنج پاکت را بچسباند . در پایان شعبده باز با شناسایی پاکتها به راحتی پاکت محتوی عکس انتخابی را پیدا می کند.

  • با تهیه پاکت های مورد نظر می توانید بازیهای دیگری را ابداع نمایید و به جای عکس هنرمندان خارجی از هنرمندان و ورزشکاران ایرانی مورد علاقه استفاده نمایید.


18ـ تعداد برادران و خواهران

با کمی دقت می توانید تعداد پسران و دختران یک خانواده را حدس بزنید .

1- از یک نفر بخواهید که تعداد برادرانش را به اضافه 3 کند .

2- حاصل بدست آمده را در عدد 5 ضرب و عدد 20 را به آن اضافه کند .

3- حاصل به دست آمده را در عدد 2 ضرب و به تعداد خواهرها اضافه کند .

4- به حاصل، عدد 5 را اضافه و عدد 75 را از آن کم کند .

5- نتیجه را به شما بگوید .

6- عدد حاصل ( که دو رقمی است )، تعداد خواهران و برادران را مشخص می نماید.

7- عدد سمت راست تعداد خواهرها و عدد سمت چپ تعداد برادرها است.

مثال : شخصی 6 برادر و 3 خواهر دارد .

  • 9=3+6 ( تعداد برادر به اضافه 6 )

  • 45=5*9 ( ضرب کردن حاصل در عدد 5 )

  • 65=20+45 ( جمع کردن حاصل با عدد 20 )

  • 130=2*65 ( ضرب کردن حاصل در عدد 2 )

  • 133=3+130 ( اضافه کردن تعداد خواهر ها به حاصل )

  • 138=5+133 ( اضافه کردن عدد 5 به حاصل )

  • 63=75- 138 ( کم کردن عدد 75 از حاصل ) عدد 63 نمایانگر 3 خواهر و 6 برادر است.


19ـ اعداد و سن

از یک نفر بخواهید که ارقام سن خود را با هم جمع کند ( نکته مهم این است که سن افراد معمولاً از دو رقم تشکیل شده ). سپس حاصل را از سن خود کم نماید و مجدداً عدد 4 را از حاصل بدست آمده کم کند. در پایان اعداد باقی مانده را با هم جمع بزند.

حاصل همیشه برابر با عدد 5 است. یعنی اگر این بازی در جمع دوستان و اقوام اجرا شود و همه با هم عملیات ریاضی را انجام دهند، همگی به عدد 5 می رسند!

برای مثال یکی از دوستان شما 42 سال سن دارد؛ پس باید عملیات ریاضی به این شکل انجام بگیرد :

  • 6=2+4 ( حاصل اعداد سن )

  • 36=6- 42 ( حاصل جمع سن یعنی عدد 6 از 42 سال کم می شود )

  • 32=4-36 ( کم کردن عدد 4 از حاصل بدست آمده )

  • 5=2+3 ( دو رقم حاصل با هم جمع می شوند )


20ـ پیراهن جادویی

شعبده باز یک داوطلب را به روی صحنه دعوت می کند، سپس دگمه های آستین و چند دگمه از جلوی پیراهــن او را باز می نماید. در یک چشم به هم زدن پیراهــن تماشاچی را از تنش بیرون کشیده و به هوا پرتاب می کند !؟

راز : شخصی که به روی صحنه می آید از دوستان وهمکاران شعبده باز است و کسی هم نباید از این موضوع مطلع باشد. شعبده باز قبل از اجرا و دور از چشم تماشاچیان، پیراهن نسبتاً گشادی را بر تن همکارش می کند (شکل 1و2) به طوری که از نظـر ظاهـر طبیعی جلوه کند (شکل3). هنگام نمایش کافــی است چنـد دکمه ای که پیراهن را نگاه داشته است باز کند تا پیراهن به راحتی از تن بیرون بیاید (شکل 4).

  • قبل و بعد از اجرا هیچ گونه تماسی با همکارتان نداشته باشید تا رازتان بر ملا نشود.

  • این نمایش را مابین بازی های دیگر اجرا کنید.


21ـ رقص توپ

ابزار: یک توپ پینگ پنگ _ یک تکه طناب که دو سر آن به وسیله نخ نازکی به هم متصل است.

  • توپ را در دهان خود و بین لبها قرار دهید.

  • یک سر طناب را با دست راست و سر دیگر را با دست چپ طوری بگیرید که نخ دیده نشود.

  • شست راست و چپ را بین طناب و نخ قرار دهید تا فاصله ای در حدود 2 سانتی متر ایجاد شود.

  • سر خود را به آرامی به پایین بیاورید و با احتیاط توپی را که در دهان دارید ( طبق شکل ) مابین طناب و نخ قرار دهید.

  • حالا توپ را روی طناب به حرکت در بیاورید، گاهی به سمت چپ و گاهی به سمت راست.

چون تماشاچیان از راز شما بی خبرند، گمان می کنند که توپ روی طناب حرکت می کند و این نمایش برایشان باعث تعجب می گردد.


22ـ خود کار مغناطیسی

ابزار این بازی فقط یک خودکار بیک است. قبل از اجرا به طوری که کسی متوجه نشود، دو انگشت سبابه و شست خود را با آب دهان خیس کنید؛ سپس در خود کار را چند بار به دور نوک خودکار بچرخانید (شکل 1) و آن را نزدیک به نوک خودکار کنید ( شکل 2). کافی است به وسیله دو انگشت مذکور به انتهای در خودکار کمی فشار وارد نمایید تا به طرف نوک خودکار بلغزد، پرتاب شود و روی آن قرار بگیرد (شکل 3).

هنگام اجرا چنین به نظر می رسد که در خودکار از قدرت مغناطیسی برخوردار است.


23ـ تاول های مرتاض

در جمع دوستان ادعا کنید که می توانید بدون هیچ واهمه ای آتش سیگار را روی انگشت خود بگذارید تا تاول بزند. سپس با آرامش و تبسم در جلوی چشمان حیرت زده دوستان، آتش سیگار را روی انگشت سبابه خود قرار داده و (ظاهراً) یک تاول ایجاد می کنید.

راز : قبل از انجام این نمایش و دور از چشم اطرافیان، سوراخ کلیدی را بین انگشت سبابه و شست بگیرید و آنقدر کلید را فشار دهید تا رَد سوراخ روی انگشت سبابه باقی بماند (شکل 1و2). حالا اگر به انگشت سبابه خود نگاه کنیــد (شکل 4) مثل این است که انگشــت شما تاول زده باشد. هنگام نمایش از اطرافیان فاصله بگیرید و وانمود کنید که آتش سیگار را روی انگشت سبابه تان می گذارید ( شکل 3). با کمی تمرین می توان قبل از اجرا انگشت را نشان داد که سالم است و بعد ...

  • مثلاً می توانید برای روشن کردن سیگار و به بهانه درآوردن فندک، دست خود را به داخل جیبتان که حاوی کلید است برده و رد سوراخ کلید را روی انگشت خود باقی بگذارید.


24ـ فکرخوانی با فنجان

شما می توانید نوع سکه ای را که حضار در زیر یک فنجان پنهان کرده اند، مشخص نمائید!

ضمن این که اتاق را ترک می کنید از مهمانان بخواهید سکه ای را به دلخواه در زیر یک فنجان قرار دهند. وقتی به اتاق برمی گردید با نگاهی عمیق و دقیق به فنجان، نوع سکه زیر فنجان را ( 100 ریالی _ 250 ریالی و . . . ) را اعلام می کنید.

راز : یک همدست در این شعبده بازی به شما کمک می کند. در فرصتی مناسب به دوست خود تعلیم دهید که با توجه به نوع سکه، دسته فنجان را در جهتی خاص نسبت به یک نقطه در اتاق، قرار دهد. مانند: درب ورودی، پنجره، یک تابلو بر روی دیوار و ...

برای مثال اگر سکه 100 ریالی است، دسته فنجان با زاویه 45 درجه نسبت به پنجره اتاق قرار گیرد.


25ـ ناپدید شدن دستمال

شعبده باز در یک چشم به هم زدن دستمالی را در مشت دست خود ناپدید میکند !؟

ابزار: یک دستمال کوچک ـ مقداری کش نازک و محکم _ یک عدد سنجاق قفلی _ یک توپ پینگ پنگ . قسمتی از توپ را بردارید تا بشکل یک ظرف توخالی در بیاید. سپس یک سر کش را به انتهای توپ و سر دیگر را به سنجاق قفلی گره بزنید ( شکل 1 ).

سنجاق را طوری پشت کت در زیر شانه چپ وصل کنید که توپ زیر لبه کت و نزدیک به جیب شلوار قرار گیرد. طول کش به باید به اندازه ای باشد که توپ از زیر کت بیرون نزند ( شکل 2 ).

اجرا: زمانی که دستمال را به تماشاچیان می دهید، با مهارت و در یک زاویه مناسب با دست دیگرتان توپ را در مشت خود قرار دهید و با آرامی دستمال را به طور کامل داخل توپ بگذارید. با گفتن سه شماره با دست دیگر روی مشت خود بزنید و توپ را رها کنید. با این حرکت، توپ با سرعت به زیر کت می رود و دستهای شما خالی می ماند و تماشاچی تصور می کند که توپ ناپدید شده است. اگر با این وسیله خوب تمرین نمایید اشیای دیگری به غیر از دستمال را نیز می توانید ناپدید کنید.


26ـ انگشتر معلق

یک رشته نخ معمولی را در یک محلول آب و نمک ( اشباع شده ) قرار دهید. حدوداً پس از نیم ساعت نخ را بیرون بیاورید و بگذارید خشک شود. حالا آماده هستید تا یک کار خارق العاده را به نمایش در آورید. یک سر نخ را به انگشتر سبک و کم وزن گره بزنید و آویزان نگاه دارید. سپس شعله کبریت را به محل اتصال نخ و حلقه نزدیک کنید. . . نخ می سوزد و تبدیل به خاکستر می شود اما حلقه نمی افتد و خاکستر سوخته نخ هم چنان حلقه را نگه می دارد .


27ـ عدد تکراری

1- یک عدد یک رقمی را ( به جز صفر ) انتخاب کنید . مثلاً : 4

2- عدد انتخابی را در عدد 37 ضرب کنید. ( 148=37*4 )

3- حاصل را در عدد 3 ضرب کنید. ( 444=3*148 )

  • مشاهده می کنید که حاصل، همیشه تکرار عدد انتخابی است.


28ـ اسم نامرئی

از دوست خود بخواهید که اسمش را روی یک تکه کاغذ بنویسد و آنرا آتش بزند تا خاکستر شود. کمی از خاکستر را پشت دست خود بمالید، ناگهان اسم دوستتان بطور شگفت انگیز و جالبی در پشت دستتان نمایان می شود.

راز : دور از چشم دوست خود و قبل از این که بازی را بخواهید شروع کنید، یک حبه قند را در دهان خود بگذارید تا خوب حل شود. سپس نوک خلال دندان یا چوب کبریت تمیزی را با آب قند آغشته کرده، اسم دوستتان را پشت دست خود بنویسید و صبر کنید تا خشک شود. البته این نوشته به صورت نامرئی است. در واقع فقط خود شما از این موضوع با اطلاع هستید و نباید کس دیگری متوجه راز شما بشود. حالا اگر خاکستر سوخته را به پشت دست خود بمالید و ماساژ دهید. نوشته نامرئی ظاهر و باعث تعجب می شود.


29ـ کشی که بریده نمی شود!

ابزار: یک حلقه کش نازک کاملاً نرم _ یک کارت ویزیت _ یک قیچی کُند

حلقه کش را دور کارت بیندازید. سپس کارت را با قیچی از یک طرف به طرف دیگر به گونه ای ببرید که مسیر قیچی عمود بر حلقه کش باشد. کارت دو تکه می شود، بدون آنکه آسیبی به کش برسد!


30ـ لیوان سحر آمیز

ابزار: یک عدد لیوان پلاستیکی از نوع مشبک و شفاف _ یک تکه ورق نازک استیل براق ( هم اندازه با قطر و طول لیوان ) به طوری که وقتی آن را داخل لیوان قرار می دهید، لیوان از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم گردد؛ به جای ورقه استیل می توانید از آینه هم استفاده کنید.

با این لیوان می توانید دست به کارهای عجیب و شگفت انگیزی بزنید. برای مثال در یک طرف لیوان یک دستمال آبی و در طرف دیگر یک دستمال قرمز قرار بدهید و طوری لیوان را در مشت دست بگیرید که فقط یکی از دستمالها دیده شود. حالا با یک حرکت ماهرانه و با چرخاندن لیوان رنگ دستمال را عوض کنید . . . با تهیه این لیوان می توانید بازی های متعددی را اجرا نمایید. از جمله: پاره کرده و سالم نمودن تسبیح ـ ناپدید و ظاهر کردن اشیاء ـ تبدیل کاغذ به اسکناس ـ تبدیل دستمال به شکلات و ...


31ـ اسکناس فرمانبردار

یک اسکناس نو و تا نشده را از دوست خود بگیرید و درکف دست خود بخوابانید، سپس ادعا کنید که با نگاه نافذ خود می توانید لبه های اسکناس را به طرف بالا تا کنید . . .

راز : این بازی نیازی به ابزار و تردستی ندارد. کافی است اسکناس را در کف دست خود بخوابانید. بعد از چند لحظه لبه های اسکناس بر اثر گرمای دست آرام آرام به طرف بالا می آیند، بطوری که خودتان هم تعجب خواهید کرد . . . امتحان کنید !


32ـ تشخیص سن تماشاچیان

از دوست خود بخواهید که دور از چشم شما یک عدد دو رقمی را روی کاغذ نوشته و عدد یک ( 1 ) را از آن کم کند. حالا باقی مانده را در عدد 100 ضرب نموده و بعد سن خود را به آن بیفزاید. سپس عدد 9

را به حاصل اضافه کرده و در پایان عدد 1020 را از حاصل کم کند و باقی مانده را به شما بگوید.

شما دور از چشم دوستتان، نتیجه را با عدد رمز ( 1111 ) جمع و بلافاصله عدد انتخابی و سن او را اعلام کنید. دو عدد سمت راست سن شخص و عدد سمت چپ عدد انتخابی است.


33ـ قند شعله ور

اگر شعله کبریت یا فندک را به حبه قند نزدیک کنید، می بینید که حبه قند بر اثر حرارت شعله فقط ذوب می شود. حالا بطور پنهانی به گوشه ای از حبه قند کمی خاکستر سیگار بمالید و شعله کبریت را به آن نزدیک کنید؛ حبه قند شعله ور شده و نور افشانی می کند.

  • این عملیات را با دقت انجام بدهید.

  • بچه ها مواظب باشند.


34ـ طناب سالم می شود

شعبده باز طنابی را که بوسیله تماشاچیان از وسط قیچی شده است، دوباره سالم می کند!؟

راز : طنابی بطول یک متر تهیه نمایید. سپس یک تکه طناب کوچک 15 سانتی که دو سر آن به هم دوخته شده را در وسط طناب اصلی قرار دهید. حالا قسمت تا خوردگی دو طناب را طوری در دست خود نگه دارید که یک طناب معمولی به نظر برسد ( شکل 1 ).

از یک تماشاچی بخواهید که وسط طناب را قیچی کند ( منظور تکه طناب کوچک است ). آنگاه قسمت قیچی شده را در داخل کلاهی که روی میز است بگذارید ( شکل 2 )؛ زیر لب وردی بخوانید و طناب را سالم به تماشاچیان نشان بدهید.

  • برای اجرای این بازی باید تمرینات لازم را با دقت و ظرافت انجام دهید تا کسی متوجه تکه طناب کوچک نشود.


35ـ سنجاق در بینی

شعبده باز یک سنجاق قفلی درشت را به تماشاچیان نشان می دهد تا از نزدیک بررسی کنند. سپس سنجاق را از یک طرف بینی خود وارد و از طرف دیگر آن خارج می کند !!!

راز : شعبده باز دو سنجاق از یک نوع و یک اندازه به همراه دارد که یکی از آنها معمولی است ولی نوک سنجاق دیگر لحیم و از وسط بریده شده است. اندازه بریدگی باید به حدی باشد که بینی در آن جای بگیرد.

مسلماً در ابتدا و انتهای این تردستی، سنجاق معمولی را می بایست با مهارت تمام با سنجاق دستکاری شده تعویض کرد.


36ـ تله پاتی با مداد رنگی

شعبده باز در جمع تماشاگران اعلام می دارد که می تواند در مورد انتخاب تماشاچیان پیشگویی کند .

شعبده باز پنج عدد مداد با رنگهای مختلف را در مشت خود می گیرد و از یک داوطلب می خواهد که یکی از مدادها را انتخاب و رنگ آن را با صدای بلند اعلام نماید. شعبده باز به غیر از مداد انتخابی، چهار مداد دیگر را یکی یکی از داخل مشت خود بیرون می آورد و می گوید: « من از پیش می دانستم که شما این رنگ مداد را انتخاب می کنید » ! سپس مشت خود را باز کرده و مداد انتخابی را نشان می دهد که یک تکه مقوا به آن وصل شده و روی آن نوشته شده « شما این رنگ را انتخاب خواهید کرد » !

راز : شعبده باز قبل از اجرا، یک تکه مقوا را که رویش نوشته شده است: « شما این رنگ را انتخاب خواهید کرد »، به وسیله کش اسکناس به دور همگی مدادها گره می زند (شکل 1). هنگام نمایش، مجموع مدادها را طوری در مُشــت خود قرار می دهد که تکه مقوا به چشم نخورد (شکل 2). بعد از انتخـــاب مداد توسط تماشاچی، شعبده باز با مهارت و ظرافت چهار مداد دیگر را یکی یکی از مشت دست خود بیرون می آورد. با این حساب فقط مداد انتخابی می ماند و تکه مقوایی که به آن وصل شده است (شکل 3).


37ـ دستخط ارواح!

با آب لیموی ترش و تازه، نامه ای به دوست خود بنویسید. می بینید که وقتی آب لیمو خشک می شود، نوشته ها نیز محو می گردند.

حالا با یک مداد معمولی در بالای نامه بنویسید: « برای خواندن این نامه باید آن را با گرمای شعله شمع یا اجاق حرارت دهید »، سپس نامه را به آدرس دوستتان ارسال نمایید.


38ـ نقطه سرگردان

شعبده باز از یک داوطلب می خواهد تا بوسیله مداد، روی یک حبه قند نقطه ای بزرگ و پر رنگ رسم نماید. آنگاه حبه قند را درون لیوان آب یا چای می اندازد و کف دست داوطلب را ( مطابق شکلهای 1-2-3 ) روی دهانه لیوان قرار می دهد.

پس از چند لحظه وقتی که داوطلب دستش را از روی لیوان برمی دارد، نقطه ای را که روی حبه قند ترسیم کرده بود در کف دست خودش مشاهده می کند ( شکل 4 ).

راز : هنگامی که داودطلب نقطه را با مداد بر روی حبه قند رسم می کند، شعبده باز قند را می گیرد و با مهارت انگشت شست یا سبابه خود با اندکی فشار بر روی نقطه قرار می دهد تا اثر نقطه بر روی انگشت دست به جا بماند ( شکل 5 ).

بعد از اینکه قند را درون لیوان رها می کند به بهانه اینکه کف دست داوطلب را روی دهانه لیوان بگذارد، با زرنگی تمام انگشت خود را به کف دست داوطلب فشار می دهد ( شکل 2 ) تا اثر نقطه به کف دست او منتقل شود.

  • فراموش نکنید که از مداد پررنگ مشکی استفاده نمایید.


39ـ ضربدر کف دست

ابزار: برای اجرای این نمایش جالب فقط نیاز به یک قو طی کبریت دارید.

یک چوب کبریت را آتش زده و بگذارید تا نیمه بسوزد، سپس آنرا خاموش کنید. با چوب کبریت سوخته

پاره خط کوتاهی را در کف دست خود ( دقیقاً در محلی که شکل 1 نمایش می دهد ) رسم کنید. خطی که می کشید باید پر رنگ باشد. حالا دست خود را مشت کرده و این بار خط دیگری را در پشت دستتان بکشید( شکل 2 ). پس از چند لحظه خط پشت دست خود را پاک کنید ( شکل 3 ). حالا مشت خود را باز نمایید. در کف دست شما یک ضربدر دیده می شود ( شکل 4 ). بله ... به همین راحتی!

البته این اتفاق فقط در صورتی خواهد افتاد که پاره خط کف دست را پر رنگ و درست در محل مورد نظر کشیده باشید .


40ـ راز سایه ها

یکی از رشته های دیدنی و جالب شعبده بازی، تصویر سازی با سایه دست ها و انگشتان است.

در پایان قصد دارم روش ساخت تعدادی از این اشکال را آموزش دهم.

  • برای اجرای چنین نمایش هایی، می بایست در یک محل تاریک باشید و از یک نور موضعی که فقط به روی دستانتان می تابد استفاده نمایید .


41- عبور دیوید کاپرفیلد از دیوار چین !!!



نظرات 1 + ارسال نظر
&^&Mahsa&^& یکشنبه 23 شهریور 1393 ساعت 13:41

عالیییییییییییییییییییی بود ممنون از مطالبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد